NEDİM DİVANI-O tıflı gör ne kıyâmet nigâr olur giderek
NEDİM DİVANI
BEYİTLER VE ÇEVİRİLERİ-ŞERHLERİ
1) O tıflı gör ne kıyâmet nigâr olur
giderek
Hırâmı düşmen-i sabr u karâr olur
giderek.
ÇEVİRİ: Düşmandan bela görünce giderek kararlı olur
nazlı sevgiliyi görünce giderek sabırlı olur.
ŞERHİ:Aşık düşmandan gelen belalara karşı her zaman kararlı olur asla kararından vazgeçmez, aşık bela musibet gördükçe her bela gördükçe giderek kararlı olur. Sevgiliyi gördükçe içinde yanan aşkıyla sabreder. Sevgilin aşk ateşiyle sabreder.
2) Koyun şarâb-ı mahabbetle kendüden gitsin
Zaman gelir bu gönül hûş-yâr olur giderek
ÇEVİRİ: Bırakın, bu gönül muhabbet şarabıyla kendinden geçsin; çünkü nasıl olsa, yavaş yavaş onun da aklı başına gelecektir
ŞERHİ:Nedimi bu beyitinde muhabbeti şaraba benzeterek gönlünün kendisinden geçmesine müsaade edilmesini istemektedir. Elbet bir gün o aklını başına toplayacak ve aşkından vazgeçecek.
3) Tarîk-ı aşkda pâ-mâl-i sâlikân ol kim
Bir iki nakş-ı kadem reh-güzâr olur
giderek
ÇEVİRİ:Aşk yolunda, bu yolda gidenlerin ayakları altına seril ki, bir iki ayak izi derken, orası herkesin gelip geçtiği bir yol haline gelir
ŞERHİ:Yola giren demek olan sâlik kelimesi, bilhassa tasavvufta kullanılan bir tabirdir ki, bir tarikate yeni giren derviş, mürit manasına gelir. Nedim de bu beyitinde,Hakikî âşıkların ayakları altına düşecek kadar alçak gönüllülük gösterenler bu yolda feyiz bulurlar.” diyor.
4.Hayâl-i serv-i kadinle kalır giderse bu
eşk
Fezâ-yı sînede bir cûybâr olur giderek
ÇEVİRİ: Bu gözyaşları Selvi boynunu sadece
tahayyül etmekte kalacaksa
Zaman gelir ki göğsümün boşluğunda
bir ırmak olur.
ŞERHİ: Sevgilinin Selvi gibi uzun boyunu hayal ettikçe âşığın gözyaşları giderek göğsünde bir ırmak oluşturacaktır. Hayal gözde dolaşır ve büyüler, daha başka bir şey göze gözükmez. Ayrılık acısı ile gözlerinden seller gibi yaş akıtan âşık geceleri uyuyamaz
5) Geçen bu duzah-ı endûhdan selâmetle
Behişte her kademinde düçâr olur giderek
ÇEVİRİ :Cennete tasasında selametle geçerek
gidilir
Cehennemde ise her adımda düşen
olur
ŞERHİ:Kalbî saf temiz
günahı az olanlar ,Cennet ehli olanlar sırat köprüsünden düşmeden sağ salim
rahatlıkla geçebileceğini ,ama günahkar olan cehenneme gideceğini ve sırat köprüsünden geçerken her kim adım attıkça düşeceğini, ilerleyemeyeceğini dile
getirmiştir.
6) Olursa pey-rev o çâpük-süvâr-ı nazma Nedîm
Semend-i tab‘ı aceb râhvâr olur giderek
ÇEVİRİ :Ey nedim iyi at
süren olursa izinden git
Süratlı at acaba güç ile sarsmadan düzenli gidilir mi
ŞERHİ: Aslında at olarak buradan maneviyattan bahseder ,iyi at süren derken
kalbi imanla dolu olanları cihata gidenlerin izinden olmasını anlatır. Maneviyatı yüksek olanın, mürit olurken derviş yolunda zorluk çekerken nefse yenik düşmeden nefsi yenip o yoldan tereddütte düşülmeyeceğini
bildirmiştir.
Hiç yorum yok