BUL

TAŞLICALI YAHYA DİVANI-Aks-i müjgân ile ey dil-ber-i şîrîn-harekât

 

 TAŞLICALI YAHYA DİVANI

BEYİTLER

1 Aks-i müjgân ile ey dil-ber-i şîrîn-harekât

 Sanurum ruhlarun i`râb konulmuş âyât

 2 Kuvvet-i kalb olur ey mâh güler yüz senden

 Yohsa hiç sana mukâbil mi olurdı mir`ât

 3 Zevkdür lâzım olan ni`met içinde olana

 N’idügin lezzet-i şekker ne bilür çûb-i nebât

 4 Göz mi açdurdı bize cevr ü cefâ-yı eyyâm

 Fikr-i bî-hâsıl-ı dünyâyla geçdi evkât

 5 Herkese nutk-ı revân-bahş virilmez Yahyâ

 Himmet-i Hızr gerek kim buluna âb-ı hay


ŞERHLERİ-TAHLİLLERİ


1) Ey tatlı tatlı edalı sevgili, sanırım kirpiklerinin yansıması ile

Yanakların i rab konulmuş ayet gibidir.

Tahlil:Şair, sevgilinin kirpiklerini Rüstem’in oklarına benzetir. Bu bakımdan kirpiğin can alıcı bir özelliği olduğu açıkça görülür. Aşığın gönlünü paramparça doğrar.

Kirpik oklarını aşığın üzerine salar. Kirpikler göz kapaklarına saf saf dizilirler. Saç ve kaş gibi karadırlar. Aşık kirpiğin saldığı oklara hedef olmak ister. Kirpik yerine göre kılıç veya hançer olabilir. Öldüren niteliği ön plana çıkartılmıştır. Aşığı yaralar öldürür. Acı çektirir. Sevgilinin en güçlü silahı olarak ifade edilir.

Fe`ilâtün      /fe`ilâtün     /fe`ilâtün     /fe`ilün

+       +  -  -  /    +     +  -  -  / +     +  -  -  /  +  +  -

Nida,teşbih,Hüsnü tahalil

 

2) Kalbin mutluluk kuvveti senden olur ey ay yüzlü

Yoksa sana hiç karşılık olurmuydu ayna

Tahlil: Sevgili gökyüzündeki parlak aydır. Aşık da ona sesini duyurmak için feryat ve figan eder. Böylece aşığın ahı göklere çıkar. evgilinin yüzü şekil ve parlaklık olarak aya benzetilmiştir. Yüz, bir güzellik simgesidir, aya bu nedenle benzetilir. Şair sevgilinin güzelliğini seçilmiş olarak addeder. Aşık sevgilinin yüzünü bir aynada görür ve adeta bir ay görmüş gibi düşünür.

Fe`ilâtün      /fe`ilâtün     /fe`ilâtün     /fe`ilün

+       +  -  -  /    +     +  -  -  / +     +  -  -  /  +  +  -

Nida,Teşbih,İstiare

 

3) Yolluk içinde olana lazım olan zevkdir

Ne  bitki ağacının şekerinin lezzetini nede ettiğini bilir.

Tahlil:Bolluklar içinde olan sürekli zevk lazımdır.Bolluk  sevgili manasında yani sevgilisinin yanında olan mutluluk,bolluk içindedir.Bu mutluluk sevgili için bir zevktir.Bolluk içinde olan Şekkerin tadını bilemez.Yani sevgilisinin yanındanolan aşk uğruna çekilen acıyıda,tatlıyıda bilmez.Aşk acısı ,hasretinin güzel bir lezzet olduğunu ama bu acıyı  sevgilisinden ayrı kalan bu tadı bilir.

Fe`ilâtün      /fe`ilâtün     /fe`ilâtün     /fe`ilün

+       +  -  -  /    +     +  -  -  / +     +  -  -  /  +  +  -

İstiare,İştikak

 

 

4) Eziyet günler çekmekten gözmü açtırdı bize 

Sonuç olarak  fikiriyle dünyayla geçti vakitler

Tahlil:Sevgilinin gözleri aşığı etkileyen bir özelliğe sahiptir. Sevgilinin güzelliğini içerisinde taşıyan, hatta sevgilinin tüm güzelliğini içinde taşıyan en önemli organ sevgilinin gözleridir.Sevgilinin yolunda çektiği acılar yüzünden tüm her şeyden uzak olur ve hiçbir şeyi göremez uzak durur,ve sevgilisinin acısıyla hiçbir şey yapamadığı için vakti dünya işleri ile zamanı geçer.

Fe`ilâtün      /fe`ilâtün     /fe`ilâtün     /fe`ilün

+       +  -  -  /    +     +  -  -  / +     +  -  -  /  +  +  -

Mecaz-ı mürsel,Kinaye

 

5. Kelamı herkese can bağışlanma verilmez Yahya

Hızır yardımı gerek kim  bulmuş ebedi hayat suyu

Tahlil:Herkese şefkat merhamet verilmediğini,şair burda ağırlıklı olarak sevgilinin dudağından bahseder.Sevgiliye varmak onun dudaklarını görebilmek i.in ancak Hızır gerekir.Sevgilinin dudaklarını hastalıktan kurtaracak bir ilaç olarak ele alır. Çünkü aşığın hastalığına tek derman sevgilidedir. O da sevgilinin dudaklarıdır. Yahya dudağı sadece bir ilaç olarak görür.

Fe`ilâtün      /fe`ilâtün     /fe`ilâtün     /fe`ilün

+       +  -  -  /    +     +  -  -  / +     +  -  -  /  +  +  -

İstiare,Kinaye,İstifham,Telmih

Hiç yorum yok